Donderdag trad in de Boerderij in Zoetermeer één van de meest vernieuwende jazz artiesten van deze tijd op, Christian Scott. Afgelopen jaar kreeg hij tijdens het North Sea Jazz Festival al de Paul Ackett Award voor ‘Artist Deserving Wider Recognition’. Christian Scott is jong maar heeft diepgang. Hij heeft echt wat te vertellen, wat knap is voor zo een jonge artiest.” aldus de jury destijds. Toch heeft Scott inmiddels al drie studioalbums uitgebracht en is de status van talent ontgroeit.
“Yesterday You Said Tomorrow” is het meest recente album. Dit album, opgenomen in de legendarische Van Gelder studio in New Jersey, is een verfijnd kunstwerk geworden. De composities zijn sterk beïnvloed door maatschappelijke thema’s en vraagstukken, zoals het nummer K.K.P.D., wat gaat over de gelijkenis tussen de werkwijze van de politie in het zuiden van Amerika en die van de Klu Klux Klan. Maar ook het nummer “Angola, LA & the 13th Amendment”, over de toestanden in de Amerikaanse gevangenissen, “The American’t” over de Amerikaanse politiek en “The Last Broken Heart” over het homohuwelijk bevatten sociaal bewogen thema’s. Scott vertelt zijn verhaal niet met woorden, maar met zijn trompet. Hij doet dit met een geheel eigen sound geïnspireerd door musici als John Coltrane en Charles Mingus, maar ook Bob Dylan en Jimi Hendriks.
Het publiek komt vanuit alle windstreken, echter niet in grote getale. De Boerderij is nog niet voor de helft gevuld met jazz liefhebbers en dat lijkt op zijn minst een kleine tegenvaller. Ook voor Christian Scott, want het concert komt wat langzaam op gang. Daar waar iedereen toch voor de trompet virtuoos komt, geeft hij juist aan drummer Eric Doob en gitarist Matthew Stevens de gelegenheid om te excelleren.
Behalve nummers van het nieuwe album speelt hij ook nummers van zijn eerdere albums, “Anthem” en “Rewind That”. Enkele van mijn favoriete tracks worden dan gelukkig ook gespeeld. Het mooie “Died in Love” is er zo een. Op fluistertoon verteld hij over twee geliefden in New Orleans die elkaar verliezen tijdens de orkaan Katrina. Na een korte break heeft Scott nog een verrassing in petto: trots laat hij de zojuist gewonnen Edison zien voor het beste internationale jazz album. Hierna lijken de remmen eraf te gaan. Het nummer K.K.P.D. wordt een van de muzikale hoogtepunten van de avond. Dit nummer schreef Scott naar aanleiding van een arrestatie zonder reden en het daarbij gepaard gaande racistische gedrag van de politie. Je ziet de pijn op zijn gezicht als hij zijn emoties van die bewuste avond weer oproept. Hij schreeuwt het letterlijk uit.
Met “Litany against Fear” als toegift krijgt het optreden een gepast einde, vol emotie en spektakel. Enige minpunt was het gebrek aan publiek, maar diegene die er waren genoten volop en gingen tevreden naar huis.
Foto’s (c) 2010 Stephen Hotsma