Wie aan de Brand-reclame van 2,5 jaar geleden denkt, kent de muziek van Morcheeba al zeker. De Britten stonden ook al op Lowlands, Torhout en Rock Werchter en hun eerste single ‘Trigger Hippie’ staat stiekum bij velen al in de platenkast op verzamelalbum na verzamelalbum. Nu, 2010 is de band reeds toe aan hun zevende studio-album en dus tijd om Paul Godfrey, een van de oprichters van de formatie, aan de tand te voelen.
‘Rome wasn’t built in one day’ was het laatste echte wapenfeit in Nederland, daarna werd het wat stiller rond Morcheeba. We willen natuurlijk weten wat er in die tussentijd is gebeurd. Paul: “Op zich hebben we niet stil gezeten. Morcheeba heeft flink opgetreden, alleen niet al te veel in Nederland. In 2005 stonden we nog bij jullie op Lowlands, en we hebben wat succes gehad met ‘Wonders never cease’.” Dat nummer is gebruikt voor een reclamespot van Brand-bier, maar in de tussentijd kwamen er ook nog enkele albums uit, ‘Charango’, ‘The Antidote’ en ‘Dive Deep’. Na dat laatste album werd een eigen label opgericht en ondergebracht bij [[PIAS]] om begin deze maand ‘Blood Like Lemonade’ af te leveren. Volgens Paul is de band enorm blij met de overgang naar PIAS: “We hebben het album onder licensie laten uitkomen bij PIAS. Ik geloof er in dat PIAS het beste label op aarde is, dus ik ben enorm blij deel uit te mogen maken van hun familie. Ons nieuwe album ‘Blood Like Lemonade’ is begin van de maand uitgekomen en we hebben op dit album onze oude zangeres Skye Edwards weer kunnen terug halen. Het voelt erg goed dat ze terug is, de fans zijn blij en het album klinkt weer als vanouds.”
Om ‘Blood Like Lemonade’ te promoten gaf de band enkele previews van het album op internet; enkele singles werden gratis ter download aangeboden. Betekent dat dat Morcheeba een band is die flink met de tijd meegaat? Paul schudt z’n hoofd: “Nee, ik ben zelfs nog een ergere vinyl-liefhebber dan een cd-liefhebber. Internet gaat voor mij te snel. Ik weet het nog niet qua internet. Internet heeft voordelen, maar ook nadelen. Het is volgens mij desastreus voor de muziekindustrie… de industrie waar mijn grote liefde zit, dus ik ben er nog niet helemaal uit of het nu goed is of niet.”
Doordat ieder jaar duizenden en duizenden Cd’s worden uitgebracht en miljoenen nieuwe nummers, is de kans om te vernieuwen steeds kleiner. Hoe gaat Morcheeba daarmee om? Paul: “We proberen altijd om te experimenteren en iets te doen wart voor ons interessant is, waar wij achter staan. Een album maken is echt keihard werken en je jezelf altijd compleet overgeven als je het door de maanden heen helemaal zelf wil afmaken.
‘Morcheeba’ betekent: ‘De weg van de cannabis’, en we zijn dan ook wel beïnvloed door psychedelische drugs. Het zorgt ervoor dat onze muziek wat trager is met verschillende vreemde effecten. We proberen van alles uit, duim-piano’s, sitars, en als het goed voelt dan gebruiken we dat. Maar een garantie is het dan nog niet. Het is zo jammer dat er echt enorm veel artiesten zijn die hun hele passie er in leggen, maar nooit echt doorbreken. Je zou eigenlijk als luisteraar eens moeten zoeken; de beste muziek heeft altijd maar een klein publiek, maar breekt nooit door. Daar zou je naar moeten zoeken, en dan leer je pas om echt van muziek te houden.”
Het nieuwe album van Morcheeba heet ‘Blood Like Lemonade’. “‘Blood Like Lemonade’ is weer totaal vernieuwend. Fans kunnen in de komende tijd veel verwachten van Morcheeba. Er komt een gouden tijd aan voor Morcheeba, met verschillende vreemde wendingen, dus blijf ons volgen!”, sluit Paul af. Morcheeba komt 19 juli a.s. naar Paradiso, Amsterdam. Kaarten zijn te koop via de bekende voorverkoopadressen.
Foto’s (c) Steve Gullick