Op z’n 12e begonnen met rappen, won Typhoon acht jaar later al de Grote Prijs van Nederland. Niet slecht, als je bedenkt dat het in een periode was waarin Nederland overspoeld werd door nieuw Hiphop-talent. Ik sprak Typhoon ’s avonds laat en vroeg hem in eerste instantie hoe hij ertoe kwam om een cd op te nemen met de grootste Nederlandse Jazzband, het New Cool Collective. Typhoon antwoordde met groot enthousiasme: “Toen ik als jongen begon met rappen bij Rudeteenz met Blaxtar, m’n broer, en Rico, die later met Sticks en Delic Opgezwolle heeft opgericht, dacht ik eigenlijk maar aan één ding. Hiphop was het, en ik ging daar helemaal mee op. Toen ik in 2007 gevraagd werd om voor de Amsterdamse Uitmarkt een optreden te doen samen met het New Cool Collective, ging er een wereld voor me open. Ik kreeg eindelijk de kans om eens wat anders te proberen. Ik raakte meteen gefascineerd door het Collective. Ik vond het prachtig hoe zo’n grote jazzband zo goed kon samenspelen met zoveel plezier, het leek verdomme wel rock. Ik was het jaar daarop een beetje zenuwachtig toen ik de stoute schoenen aantrok om hen te vragen om samen met mij op te treden in Paradiso, maar ze reageerden meteen enthousiast. Na aanleiding van dat optreden zijn we uitgenodigd bij Raymann is Laat en dat daar merkte dat de reacties ook buiten Paradiso zo goed waren Toen we zaten na te praten, kwamen me eigenlijk direct op het idee om een opname te gaan maken tesamen, iedereen had er eigenlijk meteen zin in.
Kijk, Jazz en hiphop mogen twee verschillende genres zijn, maar het heeft zoveel raakvlakken. De improvisatie, drang naar vernieuwing, de rauwe right in your face attitude. Lang geleden had A Tribe Called Quest ook al wat met jazzinvloeden in hun hiphop. En je hebt natuurlijk nog Pete Philly & Perquisite, Guru, en al die anderen. Ik heb dit echt niet zelf bedacht, maar ben wel enorm blij dat ik de kans heb gekregen om deze combinatie aan te gaan. Wat uit deze samenwerking is gekomen is uniek in zijn soort. Live ontstaat er vanuit de nummers die we hebben zo iets moois en energiek dat zelfs wij niet precies weten hoe het eruit zal zien en zal klinken. Dat is elke keer anders. Dat is het mooie ervan als je als muzikanten in het moment durf te zitten en niet bang bent om vooropgezette ideeën los te laten.”
Op ‘Chocolade’, de EP die vanaf aanstaande vrijdag in de winkels ligt, staat het nummer ‘A De Na Oso’, een ode aan Typhoon’s moeder. Typhoon fleurt helemaal op als hij het over dat nummer heeft: “Ik ben blij dat je dat nummer aanhaalt. Toen ik de CD-recensie op Maxazine las was ik zo blij dat dat je dat nummer in de goede context hebt geplaatst. Ik was van te voren erg onzeker over ‘A De Na Oso’, omdat het nummer me erg dicht aan het hart ligt. ‘A De Na Oso’ is Sranantongo voor ‘Zij is thuis’, en ik wilde met dat nummer echt een nummer over mijn moeder schrijven, maar niet zoals al zoveel is gedaan.
Tupac kwam jaren geleden met ‘Dear Mama’, en naast hem nog vele andere artiesten, maar ik wilde niet dat het zo rechtstreeks was, wilde een beetje meer de sfeer weergeven die om me heen hangt als ik aan thuis denk. Het was ook best even moeilijk om dat zo op te nemen met een grote groep, maar met het New Cool Collective was het zo’n goede samenwerking, dat het gewoon vertrouwd was. Als je eenmaal de beslissing hebt gemaakt om er helemaal voor te gaan is er ook geen middenweg meer. Zowel New Cool Collective als ik hebben onze ziel binnenstebuiten gekeerd op deze plaat. Kijk, je moet het toch opnemen met anderen, maar deze samenwerking was gewoon magisch. Ook de andere nummers waren eigenlijk redelijk snel klaar. Normaal gesproken ga je zitten denken en kom je moeizaam op nummers, maar toen we samen kwamen gingen we gewoon spelen en het liep eigenlijk gewoon vanzelf. Ik denk dat dat de kracht van deze EP is.”
Het New Cool Collective is met frontman Benjamin Herman niet echt klein in de muziekwereld, was het niet angstig om zo naar ze toe te stappen? Typhoon vervolgt: “Mijn vader speelt eigenlijk zo lang ik me kan herinneren als saxofoon, dus ik weet hoe moeilijk het soms is, maar vond het altijd al een prachtig instrument. Mijn vader is nu gepensioneerd saxofoonspeler, maar ik ben altijd van die warme klank van het instrument blijven houden. Benjamin Herman is gewoon super op de sax, en ik keek eigenlijk een klein beetje tegen hem op. Maar ja, ik wilde zo graag met hen opnemen, dat ik toch over die drempel ben gestapt. Gelukkig vonden ze mijn vraag helemaal niet raar, want ze wilden ook heel graag m,et mij opnemen. Maar het ging gewoon super, de EP ‘Chocolade’ is iets waar ik echt trots op ben, waar ik dingen door heb kunnen doen die gewoon helemaal anders zijn. Ik ben blij dat ik dit met het New Cool heb kunnen doen.
De plaat is opgenomen vanuit wederzijds respect op zowel muzikaal als gewoon menselijk vlak, als we eenmaal bij elkaar zijn is de sfeer erg goed en ontspannen. Het enthousiasme waarmee dit gemaakt is kan je terughoren. Daarom kan ik niet stoppen met glimlachen als ik er naar luister. De EP heet ‘Chocolade’, en chocolade staat voor veel dingen. In het Spaans betekend het hasj, maar het staat ook voor de huidskleur, en kunnen brengen van zoveel verschillende dingen, de jazz, de hiphop, het hele ding.” “‘Chocolade’ komt vrijdag 20 november in de winkels, en zondag 22 november staan we in de Melkweg in Amsterdam voor de cd-presentatie, samen met het New Cool Collective, de Fakkelbrigade, O-Dog, Giovanca en Blaxtar iedereen is er bij, het gaat echt een feestje worden.”